مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22145 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آثار و عوارض غيبت كدامند؟
رخي از آفت هاي غيبت عبارت است از: {T1- هتك حيثيت يك انسان مسلمان؛T} با توجه به اين كه شخص غيبت شونده هيچ قدرت دفاع از آبروي خود را ندارد غيبت او سبب هتك حرمت و ضايع شدن حق وي مي گردد اگر اين شيوه در جامعه رواج يابد هيچ كس در امان نمي ماند و با كوچكترين نقطه ضعف و اشتباهي حثيت و آبرويش زير سؤال مي رود. زشتي اين عمل به قدري شديد است كه قرآن كريم آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه كرده است: {A{/Bوَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ {w16-29w}{I49:12I}/}A}، {V(حجرات، آيه 12)V}. انساني كه مورد غيبت قرار مي گيرد مانند انسان مرده اي است كه مورد هجوم ديگران قرار گرفته هيچ قدرت دفاعي از خود ندارد زيرا چنين كاري نه تنها به اصلاح او كمك نخواهد كرد بلكه او را از چشم ديگران خواهد انداخت و آنها را به او بدبين خواهد كرد به جاي اين كار مي توان در خلوت با نرمي و آرامش و با خير خواهي خطاهاي ديگران را گوشزد كرد و آنها را به كنار گذاشتن عيوب خود دعوت نمود. {T2- بزرگي گناه غيبت؛T} گناه كبيره اي است كه موجب تضييع حق مردم است و خدشه دار شدن امنيت اجتماعي آنان مي شود لذا گناهان ديگر بزرگتر و نابخشودني تر تلقي شده است در گناهان ديگر هر چند بزرگ با توبه واقعي خداوند از گناهان انسان در مي گذرد اما در گناهاني كه به حق مردم مربوط مي شوند تا رضايت آن ها جلب نشود توبه كامل صورت نمي گيرد حلاليت گرفتن از ديگران بسيار دشوار است لذا بايد رهايي از گناهان آن نيز مشكل تر از گناهان ديگر مي باشد رسول خدا(ص) به اباذر مي فرمايد: {Hيا اباذر !اياك والغيبة فان الغيبة اشد من الزناH}؛ {Mاي اباذر !از غيبت كردن بپرهيز كه گناه غيبت از زنا بزرگ تر است M}»، {V(ميزان الحكمه، ج 3، ص 2331)V}. {T3- گناه غيبت؛T} به قدري بزرگ است كه شخص غيبت كننده مبغوض ترين افراد نزد خداست واز رحمت او به دور مي باشد به جاي نيكي به برادر دين، حيثيت و آبروي او را هتك كرده است طبيعي است كه چنين كسي لياقت رحمت الهي را ندارد. امام علي(ع) مي فرمايد: {Hابغض الخلائق الي الله المغتاب H}؛ {Mمبغوض ترين مردمان نزد خدا شخص غيبت كننده است M}»، {V(ميزان الحمكه، ج 3 ص 2328)V}. امام كاظم(ع) مي فرمايد: {Hملعون من اغتاب اخاه H} {Mكسي ك غيبت برادر ديني خود را بكند از رحمت خدا دور است M}، {V(ميزان الحمكه، ح 3، ص 2328)V}. {T4- شدت گناه غيبت؛T} به قدري است كه مانع قبولي عبادات انسان مي شود رسول خدا(ص) مي فرمايد: {Hمن اغتاب مسلماً او مسلمة لم يقبل الله صلاته و لاصيامه اربعين يوماً و ليله الا ان يغفر له صاحبه H} {Mهر كس غيبت مرد يا زن مسلماني را بكند خداوند نماز و روزه او را تا چهل روز قبول نمي كند مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.M} {V(ميزان الحكمه، ج 3، ص 2330)V}. {T5-T} غيبت هم براي غيبت شونده و هم براي غيبت كننده آثار ويرانگر رواني دارد شخص غيبت شونده از لحاظ هتك حرمت و ريخته شدن آبرو در معرض آسيب روحي و رواني قرار مي گيرد اما شخص غيبت كننده نيز از اين آسيب در امان نيست و شايد آسيب روحي او از شخص غيبت شونده بيشتر باشد زيرا گاهي شخص غيبت شونده اصلاً از مسأله مطلع نمي شود و طبيعي است كه لطمه روحي نيز نمي خورد، اما شخص غيبت كننده حتماً از آسيب روحي در امان نخواهد ماند و سلامت رواني خود را به خطر خواهد انداخت بدانديشي درباره ديگران گفت و گو از معايب آنان و فراموش كردن خوبي هاي مردم به خود غيبت كننده لطمه مي زند و نگاه او را به زندگي و ديگران منفي و تاريك مي سازد لذا كسي كه به منفي انديشي و غيبت ديگران عادت دارد همواره سلامت روحي خود را در معرض خطر قرار مي دهد. امام صادق(ع) مي فرمايد: {Hلا يطمئن المغتاب في السلامه H} {Mنبايد شخص غيبت كننده اميد سلامت داشته باشد.M} {V(ميزان الحمكه، ج 3، ص 2328)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.